onsdag 3 mars 2010

Koltrast

Koltrasten är min marsfågel, i mitt självpåtagna uppdrag att lära mig en fågel i månaden.



Hanen känns igen på sin kolsvarta kropp, gula näbb och gula ögonring. Den melodiska sången, som koltrasthanarna framför högljutt, anses som särskilt vacker.

Honan är anonymare än hanen och har en fläckigt mörkbrun eller olivgrå färg med en panna som ofta är något ljusare.

Koltrasten förekommer i hela södra och mellersta Sverige ända upp till norra Värmland och uppför Norrlandskusten. Det är också den vanligaste trastfågeln i Europa.

Läte
För mig är koltrastens läte synonymt med sommar. En sådana där underbar sommarmorgon när man ligger kvar i sängen med fönstret lätt på glänt, trillar dess ljuvliga toner in och fyller rum och hjärta med en varm och lite sorgens stämning. Tankarna far ofta iväg till de som inte längre finns här att njuta allt det vackra. Det är sommar och jag är där mitt i, tacksam.

Foto: http://www.fotoakuten.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar