söndag 1 augusti 2010

Sommarsemestern 2010

Årets semester har varit fantastisk. Första känslan är att vi inte har gjort någonting men det är inte riktigt sant när jag tänker efter ordentligt. Faktum är att jag känner att jag faktiskt varit ledig på riktigt. För första gången på minst 10 år har min semester inte blivit avbruten (nå ja en gång fick jag rycka in på ett akut jobb, men iallafall).

Somrarna sen 2007, i och med pappas bortgång, och sedan mamma i november 2008 har varit arbetsamma och sorgetyngda. Tre år med känslomässiga omställningar när de man tog för givna plötsligt aldrig dök upp. Platser och människor man besökte, glada miner på ytan, kaoset inuti och den överrumplande saknaden .

Våren har varit otroligt arbetsintensiv i och med lanseringen av nya tjorn.se i juni och rolig. Projektet fick ett fint avslut och inledning på sommaren där ute på Åstols rökeri.

Bogside på Åstols rökeri
Projektgruppen tjorn.se avslutades med en premiär. Åstols rökeri hade öppningspremiär med irländsk musik med Bogside. Sköna toner, härligt gäng och underbara räkor och gung.
Stålande solsken

Turist för en dag i min egen stad
Startade semestern med att göra något vi sagt i åratal. Åka Paddan i Göteborg. Det var riktigt intressant. Tänk så mycket det är man inte har en aning om. Efter turen med paddan fick vi blodad tand det är inte omöjligt att vi en vacker dag tar en tur med den där dubbeldäckaren utan tak som kör turister genom stan.

Sol och varmt.

Sista kvällen med gänget
It-avdelningen hade semesterkickoff inför semestrarna och eftersom jag nu slutar på it så anslöt till Lars-Görans för en sista kväll med gänget. Utomhusröj i Skärhamn med musik, slagsmål och goa kollegor.

Strålande solsken

Maria & Knut i sjöboden
Bästa fritidsföreningen bjöd på pubafton med visor av Maria & Knut. Så himla mysigt. Att moster slog sällskap höjde ytterligare mysfaktorn ett snäpp.
Strålande skolsken med ett ynka regnstänk

100-årskalas
Nästa 100 % tjörnbo närmare än så kan man inte komma som inflyttat ... eller? Vi grannar överraskade jubilarerna med ett litet hyss när de kom hem efter ett hejdundrande 100-årskalas i Rönnängs bygdegård. Framed bjöd upp till dans och födelsedagsbarnet själv bjöd på eminent 3-rätters.

Strålande solsken och värme

Malmö-Falsterbo-Skuteholm
Trevlig prick vår granne, dom bjuder inte bara på kalas. I år fick vi även biljetter till Falsterbo Horse Show och lovade barnen att inte skynda oss hem. Sagt och gjort bestämde vi oss för att bila ner till Malmö efter att först ha lunchstoppat på Laxbutiken.
I Malmö upptog vi jakten på Sveriges enda chokladfabrik ... som vi för övrigt inte hittade. Däremot hamnade vi i gamla stan och passade på att äta middag på en av utomhuskrogarna på Lilla torget. Övernattade gjorde vi på anrika Mayfair Hotell. Bara korridorerna där var som en labyrint med historiska tidningsklipp och berättelser om hotellets historia.
Väl i Falsterbo blev det hästar och shopping. T-shirtar till gubben, ett par röda Hunter-stövlar och ridbyxor till mig själv. Och naturligtvis en sväng ner till den otroligt långa sandstranden.
Goda vänner bjöd in oss till deras sommarparadis. Den utlovade fikan blev öl, möte med deras släkt och vänner ... tja det blev en natt till i Skåne. Väldigt, väldigt trevligt!
På hemvägen valde vi att ta småvägar och jösses vad Skåne är vackert. Konstaterar att man borde utforska Sverige lite oftare. Det finns så mycket att se.

Strålande sol och varmt 25-30 grader (hemma var det visst regn)

Lymfangit
Pencillinkur 1. Värmen är underbar men förrädisk för små sår. Táta fick lymfangit (blodförgiftning) i vänster bak men tack vare min duktiga veterinär tuktades den i god tid och läkte ut snabbt.

Kattsnuva
Pencillinkur 2 och 3. Lilla Melody hade nyst lite väl mycket den senaste tiden och när hon plötslig började flåsa som en hund med tungan hängande utanför var det bara att trava iväg till Varekilskliniken. Vill inte störa min ordinarie veterinär när hon är ledig.
Veterinären misstänkte kattsnuva och Melody ordinerades en 10-dagars pencillinkur. Hon blev bättre men efter ett tag blev hon sämre igen och efter återbesök sattes hon på ytterligare en 5-dagars pencillinkur Metacam som är starkare än det första preparatet. I skrivande stund är hon inne på pencillinkurens andra dag och vi räknar med att få svar på odlingarna som togs i början på nästa vecka.

Med släkten på Liseberg
Det finns fördelar med att vara en liten släkt. Det gör tex "Släkten på Liseberg" möjlig. Förvånad och glad såg jag på när min morbror kammade hem stjärnvinst efter stjärnvinst. Åkglad var han också, så till den milda grad att till och med yngsta dottern till slut inte orkade hänga med.
Det har blivit lite av en tradition det här med att släkten möter upp och gör en dag på Liseberg tillsammans. Det är väldigt trevlig och kul. Själv gjorde jag Balderdebut och fick därmed en ny
favoritattraktion. Jisses vad go' den var. Kan i år även ståta med titeln "Blötast i Kållerado". Allra mest förvånad och glad blev jag när jag lyckades pricka ett hål med freesbeen. Ett sådant gläjerus, det är sådana som jag (med total avsaknad av bollsinne) kan bli orimligt glada över. Till och med tombolakillen förtjust ut och gav mig ett pris. Fast jag förstod nog att normalt var det inte tillräckligt bra kast för en vinst, men ensam och övergiven i sin tombola stod han där och blev väl road av de knasiga tanterna. Priset - jo det var en liten limegrön fisk, som jag naturligtvis gav till min limegröna chalmerist.
Tänk vad bra det är när små kusiner blir stora och börjar jobba. Tack L & J för en toppendag! Kvällen avslutades med chipsprovning eftersom en av stjärnvinsterna var superduperjättepåsen med massor av olika chips.
Sol och alldeles lagom varmt

Margaretaspelet
Vilken tur att man har kollegor med bra kom-ihåg. Tack vare E kom både jag och moster iväg på Margaretaspelets genrep. Suveränt bra föreställning och ypperligt trevligt. E hade dessutom den kommit på den goda iden att vi skulle komma lite tidigare till Sundsby och vilken tur. Vi avnjöt en underbar fisksoppa och ett glas på uteserveringen på Sundsby säteri. Verkligen suveränt trevligt.

Varmt, molnig och regnskurar

Marstrandsfånge no 90 Kleist
Ibland måste man få kosta på sig. Drog iväg med hela familjen på Stefan
Anderssons föreställning om marstrandsfånge no 90 Kleist på Carlstens fästning. Att få ta del av Stefans röst, burleks humor med en botten av allvar och skådespel i den miljö där allt en gång faktiskt utspelades sig fick nackhåren att resa sig mer än en gång och asgarven duggade tätt liksom skönt sväng och god mat. Att alla familjen var supernöjda var inte att ta miste på när Stefans cd ljöd i bilen hela vägen hem i natten. Sanningen att säga så är föreställningen dubbelt så bra som cdn, minst. Synd att han inte gjort någon liveinspelning. Tur att yngsta dottern fick med lite på sin mobil - och så jäkla bra det blev.
Det var inte billigt men värt var enda krona. Skulle gladeligen göra om det igen. Och så fick jag använt mina röda stövlar, bara en sådan sak.
Nyfiken gå in på stefanandersson.nu
Ösregn

Mammor och barn på stan
En tradition som av förklarliga skäl bortprioterats de senaste åren men som äntligen blev av i år. Visserligen backade äldsta dottern ur när vädret var uselt och hon helt själv jättetrött efter jobbet, men det blev riktigt, riktigt bra ändå.
Hittade en riktigt rolig grej på Buttrix och gjorde otroliga rea-på-rea-fynd. Alla hittade något och mest hittade kusinen. Tror nog att kusinen var den gladaste efter denna dag också även om jag fullständigt fick psykbryt när vi visade vårt buttrixfynd för resten av familjen - fruktansvärt roligt.
Hällande ihållande ösregn

Vädret
Kan inte nog poängtera hur fantastiskt vädret varit. Helt perfekt. Underbart varmt 2-30 grader, mycket, mycket sol och lite, lite regn.

I morgon
I morgon börjar jag på informationsavdelningen som 100% webmaster. Allt ligger nerpackat i kartonger eftersom jag flyttar upp till mitt nya rum på översta våningen så jag misstänker att veckan mest kommer att handla om att flytt och uppackning och möbelbeställning eftersom den biten inte är klar än. Kul - jag älskar att flytta och möblera. Hoppas bara nu att det nästan kommer att bli lika bra som mitt förra "skräddarsydda" rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar