lördag 4 april 2009

Påsknovis

Ops, ser pippigula saker och läser om vackra perfekta påskmiddagar i tidningarna. Glp, shit är det så här påsk ska firas.

I ultrafräscha, jättegula, perfekt pyntade folktomma hem? Visst, läckert men så ensamt? Tvärtemot det jag själv är uppväxt med.

De senaste 30 åren har jag tillbringar i ett myller av tusentals människor utan tillstymmelse av påskpynt. Tja nog fanns där lite gula blomster ... lite och lite är kanske en underdrift. Hundratals, tusentals i färgsprakande blommor fanns där inne på arenan och bakom kulisserna så klart. Själva arenan var i allafall till för ett par år sedan nästan påsklik, brandgul och rund, om än lite väl platt. Måhända liknade arean kanske mer mitten av ett misslyckat stekt ägg, men innehållet ... kära nån - bättre än alla påskägg tillsammans.

Men faktum kvarstår jag vet ta mig sjutton inte hur en riktigt normal påskfirande ser ut. Finns det överhuvudtaget något sådant?

Visst blev det påskris med fjädrar och smådekorationsägg, en gång minns jag att äldsta dottern var påskkärring. Var sitt påskägg har familjemedlemmarna fått varje år. Men i övrigt har jag lyst med min frånvaro under hela högtiden då jag och för all del även, till stor del, resten av familjen tillbringat högtidligheten på Göteborg horse show.

Funderar på om det räcker med att köpa lite gula påskliljor, tulpaner och någon liten gul blomma för att satsa på vårarbete i trädgården och investera i ett par vårlika gummistövlar med matchande trädgårdsvantar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar