torsdag 8 januari 2009

Politikerna spelar roulette våra döttrars liv

Du har säkert sett Gardasil-reklamen på TV? Typ "Vaccinera din dotter - du vill väl inte att hon ska få cancer".

Jag är mor till två tonårsdöttrar i aktuell ålder. Självklart vill vi deras bästa, vill absolut inte att dom ska få cancer - inte någon. Vi diskuterar saken hemma. Jo tjejerna tycker att det känns viktigt. Enligt reklamen omfattas vaccineringen av högkostnadsskyddet så maxkostnad blir 1800 kr. Förvisso mycket pengar men inte oöverkomligt så självklart - visst ska de vaccineras om de själva vill. Gör slag i saken och börjar kolla upp. Ska bara ta oss igenom julen och en hoper födelsedagar först.

Döm av min förvåning när jag ringer vårdcentralen för att boka tid.

Sköterskan meddelar att vaccinet kostar ca 14oo kr per dos. För ett fullgott skydd krävs 3 doser/person. Sen fortsätter hon:
- Tyvärr har politikerna har beslutat att vaccinet mot livmoderhalscancer till flickor mellan 13-18 år skrivna i Västra Götalandsregionen inte ska omfattas av högkostnadsskyddet. Hon är hemsk ledsen och beklagar.

Omtumlad och stum ber jag att få återkomma. En snabb huvudräkning visar att vaccineringen som jag lovat mina två döttrar kostar ca 8400 kr. Glp, det är juletider och vad sjutton ska vi få så pengarna ifrån, nu?

Cancern har under de senaste två åren vänt upp och ner på våra liv. Vi har förlorat nära, kära, släkt, vänner som bl.a. nu i november när min mor och mina barns mormor gick bort i cancer.

Hur i h-vete kan politikerna med gott samvete ta sådan beslut?

Hur motiverar de "förtroendevalda" att mina flickors och deras väninnors liv och mindre värda än övriga flickor i Sverige?

Hur kan de försätta föräldrar ett sådant val?

Skräcken griper tag i mig när jag tänker på alla de som har svårt att klara vardagen ekonomiskt med tonårsdöttrar som ställs inför ett djävulskt dilemma. Neka sin dotter vaccin och sen kanske får leva med skuldkänslorna - om/när - cancern slår till.

Ett politiskt beslut som kan få katastrofala konsekvenser och innebär val som ingen förälder borde ställas inför.

Så ser det moderna Sverige ut idag - iallafall för de av oss som haft oturen att välja att bosätta sig i fel kommun.

Det finns hopp

Tack och lov finns det ansvarstagande läkare som lever som de lärt. I World Medical Associations Lissabondeklaration står det:

"Varje patient har, utan åtskillnad, rätt till lämplig medicinsk vård. Patienten skall alltid bli behandlad på det sätt som bäst gynnar honom/henne. Den behandling som ges skall uppfylla allmänt vedertagna medicinska principer. Närhelst lagstiftning, regeringsåtgärder eller annan administration eller institution förnekar en patient dessa rättigheter, bör läkare vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa eller återupprätta dem."

Tur i oturen

Jag har ett jobb, tur och tillgång till internet. Tack vare nätet har idag har mina döttrar fått sin första dos.

Så du, tonårsförälder med döttrar, och som befinner dig i samma situation - gå in på gardasil.se och lusläs vaccinationsklinikernas hemsidor så ska du se att det finns hopp.

Dagens allra vackraste rödaste ros till dig, du modiga läkare, omtänksamma människa som vågar står upp för patientens rätt och värnar om vår framtid - våra barn.



Mitt djupaste tack

1 kommentar: